KwaZoeloe-Natal

28 mei 2017 - Pietermaritzburg, Zuid-Afrika

IMG_5615We hadden 'm nog beloofd. Een foto van ons onderkomen in Jeffrey's Baai. Niets dan lof. De eigenaresse heeft deze 'Hacienda'  pas 6  jaar geleden gekocht en aanzienlijk en smaakvol verbouwd. Het heeft ons dermate bevallen dat we de sleutel van suite 7 maar meteen meegenomen hebben. Altijd handig wanneer we nog een keertje wilden aangaan dachten we :-). We schrijven het wat jolig maar natuurlijk was het even schrikken toen Hans de sleutel nog in zijn broekzak voelde terwijl we al op het vliegveld waren. Meteen maar even gebeld met de eigenaresse. Zij had de sleutel inmiddels ook al gemist en verzocht de sleutel op het vliegveld achter te laten, maar........inmiddels was onze bagage al voorbij de douane en dus ook de sleutel. Tja, dan maar even versturen vanaf Durban dachten we. We kunnen inmiddels concluderen dat je beter vanaf Nederland een pakketje naar Jeffrey's Bay kunt versturen dan vanaf een Afrikaanse stad even verderop. Man, wat een toer. Inmiddels is de sleutel met een parcelservice onderweg maar wanneer hij aankomt is nog ongewis. Een staking en 'ikke nie weten nie' maken het wat onvoorstelbaar. Maar goed: we hebben ons best gedaan.

IMG_5629Afijn, na een goed uurtje vliegen zijn we aangekomen in Durban waar Marlene en Hans ons al netjes staan op te wachten. Met trots rijden ze ons in een grote Ford Ranger (kennen we niet in Nederland) naar Durban om hun restaurant 'Maritimes' en omgeving te tonen. Hier wordt je meteen duidelijk dat Zuid Afrika een ontwikkelingsland is. En dan bedoelen we niet een achtergesteld land maar een land dat veel harder groeit dan wat wij ons in Europa kunnen voorstellen.

IMG_6323Durban is een sterk stedelijk gebied met een elke dag groeiende skyline. De stad heeft niet enkel interesse van de Europeanen maar wellicht nog meer van de Arabieren en Chinezen. De prijzen van het onroerend goed spuiten omhoog. Het verschil tussen rijk en arm wordt hier nog groter.

Durban doet er alles aan om het modaine Afrika te worden. Ze hebben mooie en lange promenade aangelegd onder de naam 'Golden Mile'. Deze 6 km lange boulevard is te vergelijken met St.Tropez, nou ja........bijna dan. Een wandeling 's-avonds herinnert je direct aan de armoede en de verschillen in Afrika. Anderzijds laten de Afrikanen zien dat het ware kunstenaars zijn. Ze maken prachtige zand sculpturen in het lange en mooi strand en langs de boulevard is diverse inheems houtsnijwerk te koop. Het ochtendritueel om joggend over de Golden Mile te laten gaan willen we (nou ja we ;-) niet voorbij laten gaan. A passant pakken we nog even de blik op wat dolfijnen mee die vrolijk mee actief zijn.

_MG_6324Een van de attracties in Durban is Le Shaka Marine World. Een waterwereld die ontegenzeggelijk mooi is opgezet. Daar waar wij in de Efteling genoeg moeten nemen met een replika's is hier simpelweg een heus oud schip gebruikt als interieur. Onder het schip is een groot aquarium gebouwd met werkelijk de meest fantastische en uiteenlopende zeebewoners.

Vervolgens vertrekken we meer landinwaarts naar Pietermaritzburg. Een stad met een hele andere uitstraling. Veel meer kleinere bedrijven en gemixte bewoners. Overigens praten we dan over een stad van meer dan 700.000 inwoners.
's-Avonds worden we uitgenodigd om een jonge dancing annex club te bezoeken. De band die optreed is 'Veranda Panda'. Nieuw in Afrika maar hard groeiend. Een mix van klassieke instrumenten met moderne techniek en muziek. Back stage (jawel we zijn als special guests een beetje belangrijk) maken we met ze kennis. Zonder meer leuke mensen die enkel een FaceBook pagina hebben. Om een idee van de muziek te krijgen, het bezoeken waard.

IMG_5690Zaterdagochtend zijn we verder het binnenland ingetrokken. De Drakenbergen staan op het programma: een bergketen bestaande uit de hoogste bergen van Zuid Afrika. Cathedral Peak telt 3500 mtr. Op weg ernaar toe zien we hoe de 'gekleurde' Afrikaanse gemeenschap leeft. Zeker niet luxe maar wel met meer ruimte en rust dan de gemiddelde woonwijk in Nederland. Onze overnachting ligt in een natuurpark. Een prachtig aangelegd toeristisch park met adembenemend uitzicht.

IMG_5687Uiteraard moeten we daar genieten van een 'braai'.
Na een heerlijke maaltijd en jawel.....een goed glas wijn duiken we ons bed in om op zondag de regio verder te verkennen. Echt wild zien we nog niet. Nou ja, een Baviaan op afstand, exotische vogels en een paar konijnen daargelaten dan.

De uitzichten zijn super en toch weer bijzonder dat een Nederlandse arts de basis heeft gelegd van dit mooi stukje accomodatie. We hebben een paar foto's bijgevoegd. Die geven vast al een goed beeld. Uiteraard hebben we veel, veel meer foto's geschoten maar het uploaden vraagt een goede internet verbinden en helaas.......die hebben ze in Zuid Afrika nog niet.

Tot zover. De komende dagen zijn we in Pietermaritzburg en daarna op naar een natuurpark. Op zoek naar de Big 5.

1. William:
    29 mei 2017
    hey "Globetrotters",
    Geweldige update weer van jullie wedervaren.
    Het blijkt wel dat het nooit saai is bij jullie!!
    Ga vooral door en laat ons het vervolg (snel) weten!!
    suc6,
    William
    Ps.: ga zo door met de foto's (meer mag altijd wat mij betreft!).
  2. Henny:
    29 mei 2017
    Hahaha, sleutelverhaal is herkenbaar, oeps..... :-)

Tjongejonge, wat een luxe toch daar. Had ik niet gedacht.
    Geniet ervan.... Enne, oké, niet zo veel foto's hier, vooruit dan, maar die leuke verhalen mogen best dagelijks.... Hihihihi.