The Bush

4 juni 2017 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

IMG_5747Zoals in ons vorige blog aangegeven, hebben we de afgelopen dagen in 'the bush' gezeten. Op donderdag ging het wekkertje om 5:00 uur en vertrokken we met onze nicht Marlene en haar man richting Swaziland (700 km Noordelijk).

Eerst voorbij Durban, waar het verkeer al Europees druk is, en dan over de onverharde 'dirt roads'. Navigeren wordt hier nog gedaan uit het blote hoofd.  Dit is meestal ook geen probleem met die paar wegen die er hier zijn, alhoewel........

IMG_5733Een reservaat is uiteraard afgesloten terrein. Ze zijn groot tot zeer groot en hebben slechts enkele toegangswegen. Volgens de kaart zou het UMkhuze Game Reserve haar ingang aan het Noord Oosten hebben en de weg ernaar toe zou heel redelijk zijn....je snapt het wellicht al.....ons idee van 'redelijk' hebben we inmiddels moeten bijstellen. De weg kent grote gaten en daar waar nog een beetje alfalt ligt, ligt er meer naast de weg dan erop ;-). En waar het echt zand is, is het wat 'heuvelachtig'. Bij regelmaat zit je met je hoofd tegen het dak van de auto en bij aankomst ben je zo door elkaar geschud dat je vreest dat al je ingewanden op een andere plek zitten.
Overigens is het bijna niet voor te stellen maar ze hebben hier ook nog verkeersdrempels om het verkeer te remmen. Tja, het is het land van de contrasten....

Uiteindelijk, bij aankomst in de Game Reserve (in the middle of nothing), wordt je ontvangen in een nagelnieuw receptiegebouw met een super gladde asfaltweg (??). En nog fraaier.....we hadden een aanmerkelijk kortere route kunnen nemen ;-(

IMG_5713Eenmaal in het reservaat, zoeken we, al rijdend, naar The Big 5: de olifant, neushoorn, buffel, leeuw en het luipaard. Vraag ons niet waarom dit de big 5 zijn want een giraf en een nijlpaard zijn aanmerkelijk groter dan de 'katjes' maar allee.

Overigens blijkt al snel dat des te groter het reservaat is, het veel lastiger is om wild te spotten. Bij aanvang rijden we hele afstanden en zien.......niets!

Aangekomen bij onze overnachtingsplek vallen we weer stil van schoonheid. Twee tenten met een aparte 'open' :-) keuken. Tevens een bordje dat er wat overlast is van de bavianen. Gelieve de tent dicht te houden. .....
Wellicht zul je nu denken: 'lekker luxe?' maar troost je. De tenten zijn riant ingericht met aparte bedden die zelfs netjes opgemaakt zijn. Het sanitair is 'basic' maar de douche werkt prima en we hadden zelfs een echte toilet. Kunnen de Fransen nog niet allemaal zeggen ;-).

IMG_6519Uiteraard gebruiken we 'de braai' 's-avonds. Heerlijk en toch handig dat we Marlene en haar man (ook Hans) bij ons hadden. Zij weten hoe het werkt. Overigens zijn zij niet de enige die weten hoe het werkt. Kort nadat het heerlijk begon te ruiken kregen we bezoek van Bushbabies: een soort kruising tussen een aap en kat. Hele tamme, maar zeker ook brutale beestjes. We begrepen dat ze door de Afrikanen zelfs als huisdier gehouden worden.

IMG_6590Wel heel opmerkelijk was het bezoek van de familie Nyala (een hert-achtige). Meneer Nyala inspecteerde de braai en de koelkast maar blijkbaar lag zijn favoriete bier er niet bij ;-). De familie nam dan ook weer beleefd afscheid en liet ons alleen met de Bushbabies.

...

's-Nachts hoor je de mooiste geluiden. Van vogels tot apen, althans.....als het even stil is. Mark wil namelijk wel eens wat 'luidruchtig' slapen. Dat verstoort de hele natuur en houdt niet alleen mij maar alle beesten uit hun slaap. En wij het maar vreemd vinden dat we overdag niets zien :-). We hebben Mark dan ook voorgedragen voor 'The Big 6' ;-).

_MG_6568Natuur spot je in de vroege ochtend of tegen de avond (en die komt vroeg hier). De laatste dagen dus vroeg ons bedje uit (voor Hans geen probleem, die was toch wakker ;-). Vervolgens een Game Drive en daarna eten in the bush en een siesta. Rond half vier deden we nog een keer hetzelfde met wederom adembenemende vergezichten.

IMG_5753Inmiddels zitten we in Richards Bay aan. We hebben inmiddels afscheid genomen van Marlene en Hans en onze auto opgehaald voor de komende dagen. Richards Bay is overigens een havenstad vanwaar de gedelfde kolen uit het binnenland worden verscheept. Dit gebeurt via een apart aangelegd treinverbinding met treinen waar geen eind aan lijkt te komen,

Gelukkig hebben we weer internet dus flink wat foto's kunnen uploaden. Van Neushoorn tot Olifant en Adelaar tot Cheetah. Geniet ervan......doen wij ook :-).

1. Henny:
    4 juni 2017
    Zo.... Alleen al de weg er naartoe was dus een groot avontuur. De Nederlandse wegen zijn voortaan saaiiiii voor jullie. Of gaan jullie voortaan de snelwegen vermijden?.

Mooie foto's weer.
    Geniet er nog van de laatste dagen!
  2. Annemarie:
    4 juni 2017
    Haha, wat een mooi geschreven stukje!
    En wederom prachtige foto's!
    Jullie willen toch nooit meer 'gewoon' naar Frankrijk op vakantie, na zo'n reis?
  3. William:
    6 juni 2017
    Heren,
    Wederom een geweldig stuk "proza" als vervolg reisverhaal. Ge-wel-dig.!!.
    Reizen wordt in het vervolg een peulenschilletje voor jullie!!

Absolute dank voor de foto's.
    Blijf genieten!!

Suc6,