Game Reserves

31 mei 2017 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Gelukkig er is weer internet!
De afgelopen dagen zijn we in en om Pietermaritzburg geweest. Een stad met 700.000 inwoners. Best groot zul je denken, maar dat betekent niet dat er automatisch goed internet is. Nu zijn wij, als Hollandse Kaaskoppen, afhankelijk van onze providers die duidelijk de weg nog niet zo kennen hier, maar ook de locals moeten even zoeken naar de snelste lijn. Afijn, we hebben 'm weer even gevonden. Voor diegene die meer foto's wilde zien: geniet ervan. Uploaden gaat gelukkig sneller.

IMG_6420De Game Reserves hebben de laatste dagen op de agenda gestaan. Waarom het nu 'Game Reserves' heten, is ons onduidelijk. Wellicht omdat hier in het verleden voor de lol gejaagd kon worden? Of, optimistisch als we zijn, omdat het wild hier een spelletje met ons kan spelen ;-).

Hoe het ook zij, we kregen weer waar voor ons geld. In het relatief klein Tala reservaat werden we getrakteerd op nijlpaarden, giraffen, zebra, tal van bokken, een verdwaalde hagedis en ....witte neushoorns. Wat nu weer leuk is, is dat ze 'wit' genoemd worden. Niet om hun kleur maar om het formaat van hun bek. Deze is nl. 'wijd'. En het 'white' of 'wit' is een afgeleide van het Nederlandse 'wijd'. Zijn we toch weer een beetje trots :-).

IMG_6442Overigens werd ons verzocht afstand te houden van deze bullebakken. Nu rijden we hier best in een stevige auto rond maar wanneer zo'n beestje tegen je auto loopt met zijn 3000 kilo heb je wel een stevige deuk. Het trieste is overigens dat ze geen hoorn meer hebben. De jacht op deze jongens is nog steeds niet over, dus uit voorzorg worden ze gekortwiekt.

In zo'n Game Reserve moet je overigens niet direct met je strak opgepoetste stadsauto rijden. De wegen beginnen als 'onverhard' maar worden al snel heuse 'trial roads'. Compleet met hoog gras en stekels aan beide zijden van het pad. Je moet dus niet op een krasje meer of minder kijken. En zonder 4x4 is het volledig kansloos.

IMG_5696Inmiddels hebben we ook de Falls in Howick bezocht. Deze waterval ligt ten noorden van Pietermaritzburg. Met meer dan 90 mtr. vrije val hoort hij al tot de kleinere grote van Zuid Afrika. Wanneer je de foto hiernaast uitvergroot, zie je bovenaan links van de waterval een nederzetting van 'gekleurde' inwoners. De waterval gebruiken ze voor de was en het uitzicht........tja daar zouden we bijna een moord voor doen. Oftewel: het is niet allemaal kommer en kwel.

IMG_6455Ook Howick heeft een Game Reserve. Hier kunnen we volop genieten van het spectaculaire uitzicht. We hebben zelfs een stuk rond kunnen wandelen waarbij het pad liep langs afgronden die we zeker niet zouden overleven. Nee, uiteraard staat er geen afrastering, nee zelfs geen slap gespannen koordje. Nature rules!
In dit park hebben we vooral zebra's en wildebeesten gezien. Man, wat zijn die Wildebeesten lelijk! Wellicht hebben ze een goed karakter maar ze doen in alle geval d'r best om dat niet te laten zien ;-)

Achteraf maar even een biertje gedronken in het Hilton. Nee, niet in zo'n luxe hotel. Gewoon in een gezellige biertent met moderne muziek (uit onze jaren 90 ;-). Ze hadden er ook een magnifiek bordje: TOMORROW FREE BEER. Kom je morgen terug dan lees je opnieuw TOMORROW FREE BEER.......zeg niet dat ze niet gastvrij zijn hier :-).

_MG_6476Woensdag hebben we Pietermaritzburg zelf uitgebreider bekeken. Van de Townships, de Indian region tot het museum en de Royal fair. Het koninklijke hebben we niet kunnen ontdekken maar interessant en 'leerzaam' was het zeker. Nederland noemen we nu multicultureel maar we kunnen inmiddels concluderen dat Zuid Afrika dat al jaren is.

.....

Morgen reizen we naar Mkhuze. Een Game Reserve nabij Elephant Coast, ten zuiden van Mozambique. Zo'n 500 km Noorderlijk. Daar overnachten we in tenten.........en inmiddels hebben we begrepen dat ze ook slangen hebben daar. Maar verder is het best OK hoor ......althans volgens de ingewijden :-(. Mocht het dus even duren voordat er weer een update komt dan zou het wel eens niet aan de internet verbinding kunnen liggen :-).

Wordt vervolgd.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henny:
    Mooi verslag weer.
    Jullie hebben nu dus echte wilde dieren gezien. Wouw. En wat een mooie foto's. Die zijn vast niet van de iPhone....

Enne, dat laatste stuk hoefde ik niet vooraf te weten. Jakkes. Ik weet meteen weer waarom ik niet popel om in de rimboe te zijn/slapen.

Voelen jullie je al een beetje Indiana Jones?
  2. FAULHABER:
    beste mannen ,
    weer goed geschreven
    Interessante belevenissen, maar het lijkt me toch oppassen soms met die beesten
    Maken ze zich hier in Maashorst druk over wissenten maar dat is dan nog maar kinderspel
    nou geniet er nog maar van jullie hebben nog even
    groetjes Oma en Opa
  3. William:
    'Heren - Broeders',
    Wederom een bijzonder en interessant verhaal!! Top!!
    Heerlijk om te lezen en op die manier een beetje mee te beleven!!
    Hartelijk dank ook voor de mooie foto's, ga zo door!!
    De genoemde tent-overnachting klinkt inderdaad als een uitdaging.
    Nu zijn we (hier) wel wat uitdagingen gewend maar die kampeer-actie van jullie is toch van een ander kaliber!!
    {optie: om-en-om slapen/waken? ;-).}

Maarre...........ga vooral door met genieten en beleven!! Goed bezig.
    Kijk uit naar het vervolg! {zit aan "het orgel" gekluisterd!}
    Suc6, William
    Ps.: wildebeesten zijn toch in het Nederlands Gnoes? ;-)
  4. William:
    @Hans,
    By the way
    Doe je nog even je ding met de selfies enne de big-5?
    suc6, William
  5. Annemarie:
    1 juni 2017
    Mooi verslag en dito foto's! Knap hoe je zoveel ervaringen in zo'n klein stukje tekst kunt zetten. Ik zou hele lappen tekst schrijven, denk ik.
    Wel luxe hoor, je eigen gids.
    Ik verheug me al op het verslag van het kamperen :)