Time flies..

22 mei 2017 - Kaap De Goede Hoop, Zuid-Afrika

Jawel, alweer enkele dagen in Zuid Afrika en de tijd vliegt. Tijd voor een update.

Na aankomst genoten van een heerlijk en compleet ontbijt. De Afrikanen weten nog goed wat vitamientjes zijn. Tenslotte hadden de Indie vaarders van de VOC daar juist Capetown voor. Fruit is er voldoende. Na nog een goede espresso, want ook goede koffie is volop te krijgen, stappen we weer in de auto. Bij het instappen denk je even: verdorie, ze hebben mijn stuur weggehaald.....zIet er toch vreemd uit dat rechtse stuur.

2017-05-19 11.43.23Op naar Kaapstad. Parkeren bij de Waterfront en genieten van een hele andere wereld. Nederlandse, Engelse en Franse invloeden zijn nog goed herkenbaar. Duidelijk is ook dat Kaapstad groeit. Oude panden worden opgeknapt of van een nieuwe bestemming voorzien. Daarnaast is er ook veel nieuwbouw. Maar allemaal in stijl. Netjes.

We besluiten Kaapstad per voet te verkennen. Aan het eind van de dag bleek dat goed voor 22 km. Niet gek dat de voetjes dan wat branden. Veel is er te zien in Kaapstad. Teveel voor een kort verblijf.

Foto 19-05-17 15 41 02Uiteraard even The Castle bezocht: de burcht waar Simon vd Bosch de scepter zwaaide. Enige schaamte voelen we als Nederlanders wel .... Wel heel aardig dat we de gids kunnen vragen om de rondleiding in het Zuid Afrikaans te houden. Goed te volgen moeten we zeggen. Anders was het bij het restaurant waar we 's avonds aten. Daar vroegen we de ober om in zijn taal te spreken. Dat bleek een Zulu dialect te zijn. Gelukkig kon Google Translate ons perfect helpen.

_MG_6233Op Zaterdag hebben we de Tafelberg bezocht met een perfect uitzicht over Kaapstad, de baai en dus ook Robbeneiland. Vervolgens op weg naar Kaap de Goede Hoop. Het laatste stuk door een natuurgebied en vervolgens kom je weer op een adembenemend mooi uitkijkpunt. Wat een pracht!

IMG_5552Door naar de False Baai waar we weer een B&B adres gevonden hadden. Binnengekomen zitten er twee Afrikanen in een fleece doek gewikkeld ' They are married today' wist onze gastvrouw. OK........zo kun je ook je huwelijksfeest vieren ;-).

Onze gastvrouw wist ons te melden dat er in Kaapstad en omgeving een behoorlijk waterprobleem heerst. Door het uitblijven van de regenperiode zijn de waterreserves minimaal. Inmiddels zijn al waterrestricties afgekondigd. Voor ons tijd dus om verder te trekken.

De Zondag hebben we gebruikt om de wijn te testen van Stellenbosch en Franschhoek. Heeft het toch nog een voordeel gehad dat de Hugonoten zich niet meer welkom voelde in Frankrijk. We kunnen niet anders zeggen als dat ze de wijnkennis perfect geëxporteerd hebben. Wederom geen vervelend dagje, zo aan de wijn in het zonnetje met een perfect uitzicht over de vallei.

Maandag zijn we Oostwaarts getrokken richting Mosselbaai. Zo'n 400 km verder. Prima te rijden over een goed aangelegde weg door het glooiende landschap. Het uitzicht is overal wijdssss. Bijna overal zijn panoramafoto's nodig om een goed beeld te krijgen. Tussendoor pakken we nog een paar highlights mee en aan het eind van de dag maken we kennis met een overbezorgde B&B gastvrouw. Ze bedoelt het duidelijk goed maar iets minder aandacht zou niet erg geweest zijn :-).

Dat was 'm weer even. We vervolgen dinsdag onze reis naar Oudtshoorn.