Driving East

24 mei 2017 - Kaap De Goede Hoop, Zuid-Afrika

_MG_6290Na weer een overheerlijk ontbijt: een combinatie van English Breakfast met Yoghurt en fruit, vertrekken we vandaag naar Oudtshoorn. Oudtshoorn is bekend om zijn struisvogel farms en ligt 80 km landinwaarts.

Op de weg ernaar toe zien we relatief veel gecultiveerd land. Van weide tot rogge en gerst of iets dergelijks. Het ligt er allemaal meer dan correct bij. En voor zo'n oppervlaktes is dat een hele opgave.

Na een aantal farms te hebben gepasseerd arriveren we in Oudtshoorn, een middelgrote stad. Sporen uit de koloniale tijd zijn zeker zichtbaar en er heerst een relaxte sfeer. Ideaal om eens te kijken wat de winkels bieden en hoe uiteraard de struisvogel smaakt.

IMG_5594We vervolgen onze weg naar Knysna. Deze stad ligt weer aan de kust en dus de Indische Oceaan. We bereiken Knysna via de Garden Route. Nee bloemen zien we niet, maar het uitzicht is (weer) spectaculair. De heuvels zijn begroeid met lage struiken. Op afstand geeft dit een hele zachte en weelderige uitstraling.
Er staat wel een stevig windje vandaag waardoor de zon minder intensief voelt. Dat laatste hebben we nog niet genoemd, maar alhoewel het rond de 22 graden is, lijken of zijn de zonnestralen heftiger.

IMG_6284

Knysna is vooral een touristisch havenstadje. Mooi gelegen aan een baai. Onze B&B ligt tegen de heuvel. Het uitzicht is, jawel, weer ge-wel-dig. Zo ook ons onderkomen overigens. Voordeel is dat naarmate we afstand nemen van Kaapstad de overnachtingen qua prijs nog vriendelijker worden.

Knysna heeft een paar mooie pieren die duidelijk op touristen zijn ingesteld. Ook kun je hier prima vis eten, met.......weer een mooi glas wijn.

IMG_5605IMG_6297Ook hier is het contrast tussen rijk en arm duidelijk. Zo staat Knysna bekend om zijn Catamarans. Zeiljachten verbleken bij deze grote jongens. En kom je Knysna weer uit dan rij je langs de Townships. Eigenlijk is het niet vreemd dat het tij in Zuid Afrika aan het keren is. Was er geen betere methode geweest om met de donkere Zuid Afrikaan om te gaan? Inmiddels kent Zuid Afrika een omgekeerde discriminatie maar in alle eerlijkheid: in het normale straatbeeld is daar nog niets van te merken. Ongeacht waar je wilt parkeren wordt je 'vriendelijk'  door een, door zichzelf benoemde, gekleurde parkeerwacht geassisteerd. Hij biedt direct aan je auto te bewaken en uiteraard vraagt hij wat Randen voor zijn service. Mooi of Armoede?

Vandaag (woensdag) verlaten we Knysna en rijden verder Oostwaarts. Via de Bavianenkloof naar Jeffreysbaai, ca. 80 km onder Port Elisabeth, hier beter bekend als PE. We rijden door en langs natuurgebieden. Hier en daar oppassen voor loslopende......Babboos (Bavianen dus). We besluiten het Tsitsikamma National Park aan te doen. Waarom? Nou om de naam. Probeer hem maar eens 10x snel uit te spreken.......;-).

IMG_5610Op het Tsitisikamma park kun je met je camper of landrover met daktent camperen aan de oceaan of je huurt een comfortabel huisje in de natuur. Landal zou er een moord voor doen om hier een park te hebben.
Het park eindigt met een Mountain Trail met een Suspense bridge. Uiteraard konden we de verleiding niet weerstaan om die te volgen en uiteindelijk leidt de trail tot een uitzichtpunt helemaal boven op de rotsen. Bijna hebben we hem allebei bezocht ;-).

Vervolgens zijn we in Jeffreybaai aangekomen. Onze B&B is een soort haciënda. Een groot gebouw, met uiteraard een nog grotere muur eromheen. Twee verdiepingen ruime kamers met een binnenplaatsje en een zwembad. De kamers zijn chique met een aparte luxe badkamer en dan krijgen we ook nog een upgrade die uiteindelijk leidt tot een 2de kamer gratis. En wat kost dat dan allemaal? horen we jullie al denken: nou......€ 55,- voor 2 personen incl. ontbijt. Voor foto's moet je een dag wachten want hier is het om 17:30 pikkedonker.......

O ja, Zuid Afrika leeft bij het licht. Wanneer het donker wordt is er nagenoeg niets meer te doen. Op tijd wat eten dus, zeker wanneer je in kleinere steden komt. Moeten we nog even aan wennen......

Morgen, donderdag, vliegen we van PE naar Durban, waar we onze achternicht bezoeken. Het volgende reisverslag komt dus weer wat Noordelijker en dus dichter bij huis ;-)

1. Henny:
    25 mei 2017
    Mooi verslag weer heren!
    Wat is het toch genieten van jullie verslagen en foto's.
    Goede reis vandaag.
  2. Annemarie:
    25 mei 2017
    Wauw, wat is het daar mooi!
    Vooral die foto van de bergen is prachtig.
    Enne....doe je auto op slot als er bavianen zijn: ze zijn zo binnen en slopen echt alles.
    Wie was de sportieveling die helemaal tot het uitkijkpunt liep?