Through the Battlefields

6 juni 2017 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

IMG_5767 (1)We schreven het vorige keer al: even op adem komen op Richards Bay. Via onze inmiddels onmisbare bookingssite: Booking.com, boeken we een dag of soms ochtend van te voren een B&B locatie. Soms via de laptop en soms, en zo ook deze keer, via de app op onze mobiele. Een beetje gehaast boekten we deze keer Richards Bay. Altijd even afwachten waar je dan terecht komt maar.......wow.....weer midden in de roos. Deze keer een resort met uitzicht op de Indische Oceaan en dat vanaf de Sundown bar. En niet alleen met uitzicht op zee, nee. ook de bediening is TOP. HIer krijg je 'a beer with a SMILE'. Kijk, daar kunnen we in de Nederlandse horeca nog veel van leren! Zo'n biertje smaakt dan nog beter en een glimlach is zo eenvoudig. Het gevolg was dan ook dat het niet bij 1 biertje bleef :-).

IMG_5774En na zo'n biertje kun je ook heerlijk slapen. Wat daar overigens ook aan mee helpt, is dat we sinds nu ieder in een eigen kamer/huisje liggen. Heerlijk stil ;-)

's-Morgens maakten we kennis met het domein van Frank. Frank is de locale krokodil die verblijft in het meer nabij het restaurant. Helaas hebben we Frank niet persoonlijk mogen ontmoeten. Misschien ook maar beter van niet ;-).

Wie we wel ontmoette was de lokale sheriff en zijn deputy. Hier wordt redelijk veel op snelheid gecontroleerd en wat denk je.........jawel, te hard gereden :-(.
We worden netjes aan de kant gezet maar Mark blijkt (althans in de ogen van de Afrikanen ;-) een hele aardige vent te zijn. Een sympathiek babbeltje in het Nederlands (tenslotte verstaan we elkaar) deed wonderen. Rijdt u maar verder Sir. Fijne vakantie nog! Kijk, zo scoren de Zuid Afrikanen alweer pluspunten.

IMG_5776Even hadden we de gedachte om via de Blyde River Canyon meer Noorderlijk te rijden, maar de afstanden zijn hier zo grooooot. Dus toch maar gekozen om over de Battlefields (onder Swaziland) richting Johannesburg te rijden. De Battlefields danken hun naam aan de gevechten die eerst in 1835 plaatsvonden tussen de Voortrekkers (Boeren) en de Zulu's en later in 1895 en 1900 tijdens de Boerenoorlogen. Wij Europeanen geven daar wat minder aandacht aan (althans bij ons niet zo bekend) maar hier is toch flink huisgehouden door de Engelsen. Uiteindelijk hadden de Engelsen maar liefst een leger van 450.000 man opgebouwd. En wanneer je je bedenkt dat die, in die tijd, allemaal met de boot gekomen zijn, dan is dat een helse operatie. Temeer omdat de Batllefields een paar honderd kilometer landinwaarts liggen.

Uiteindelijk komen we in Vryheid. Tja.....dan zie je toch wel dat er wat loos is in Zuid Afrika. De binnenlanden verpauperen in noodtempo. Wanneer je als 'blanke' Afrikaan een mooi huis hebt in deze omgeving, dan is dit onverkoopbaar. Iedereen met een beetje geld wil hier weg. Het gevolg is dat de arme 'donkere' Afrikaan er blijft met een 'ghost town' tot gevolg. Restaurants kennen ze niet, en een biertje drinken in de stad is onmogelijk. Nee, heel vrolijk voel je je hier na zonsondergang niet.

IMG_5786Dus vervolgen we onze weg van Vryheid naar Newcastle. Uiteraard nemen we de binnenwegen want we willen tenslotte het land zien. Kijk, en daar leer je nog eens iets. De vrouwen, die overigens hier actiever zijn dan de mannen, lopen hier met de SPAR zak op hun hoofd. Maar ze schuwen ook niet om hele stukken hout zo te dragen. En dan niet een meter of 5, nee, gewoon kilometers lang. In Nederland kom je al op TV wanneer je een beetje kunt jongleren maar hier.....  'Afrika has talent' .

....

_MG_6680Op onze route besluiten we ook nóg een natuurreservaat aan te doen. Deze keer het Chelmsford Dam Nature Reserve. Overigens zijn de Afrikanen druk bezig alle Europese namen te wijzigen in het Zulu of ander dialect. Dat zegt ook wat over de ontwikkelingen maar dat terzijde.

Het Chelmsford reservaat is weer een heel ander reservaat dan die we tot op heden zagen. Veel grasland en water met mooie vergezichten. Prettig daarbij is dat het grootwild makkelijk te spotten is. Veel zebra's, bokken en andere hertachtigen. Altijd weer mooi.

IMG_5792Aangekomen in Newcastle komen we weer in een andere wereld. Onze B&B ligt in een luxe wijk aan een laan met schitterende bomen en palmen. Het echtpaar is alleraardigst en we moeten zeggen: da's geen straf om zo'n huis met poolhouse te hebben. Onze kamers, onder de nostalgische dakbalken, waren ruim en comfortabel inclusief........electrische deken :-).

Een biertje drinken en dineren konden we in het 200 mtr verderop gelegen luxe hotel. Volop bediening natuurlijk en een mooie kwaliteit. Uiteraard hebben we de menukaart goed uitgeprobeerd en zijn we natuurlijk ook de wijn niet vergeten. En weer.......TOP. Alleen terug de heuvel oplopen was iets minder ;-).

Vanochtend (dinsdag) eerst meer even heerlijk ontbeten in het ons inmiddels bekende hotel, en vervolgens op weg naar......Heidelberg. Ja.....hebben ze er hier zelfs 2 van :-).
De weg ernaar toe is weer mooi maar wel langgggg. Wat een afstanden hier. Een stuur in je auto heb je hier niet nodig. Gewoon rechtdoor, nou ja, meestal dan ;-).
Even tussendoor tanken in een dorpje in de middle of nowhere (wel weer een ervaring) en weer door.

IMG_5782Inmiddels zijn we aangekomen in onze B&B. Een romantische, in Engelse stijl, opgetrokken woning met bijgebouwen. Don't worry: we slapen weer apart :-).
De binnenstad hebben we vanmiddag even gezien maar ook daar zien we hetzelfde beeld als de afgelopen dagen: verpaupering.
Op de rand van de stad worden grote Shoppingmalls gebouwd. Luxe winkelcentra waar alleen de happy few kan shoppen. Van gezelligheid in de stad moet je het hier ook niet hebben, dus bouwen we samen maar een feestje :-).

Morgen rijden we de laatste 50 kilometer naar het vliegveld in Johannesburg en dan.......tja, weer naar huis. Tot op heden is het een geweldige ervaring. Inmiddels nadert het aantal geschoten foto's de 1000. Een paar hebben we er weer kunnen uploaden dus geniet ervan.

1. Annemarie:
    6 juni 2017
    Jullie hebben niet de hele club gezien (big five)? Jammer...
    Ik heb genoten van de verhalen en foto's en wens jullie een mooie laatste dag en een veilige trip naar huis.
  2. FAULHABER:
    6 juni 2017
    wat een veelheid aan ervaringen en zoveel moois gezien
    Wild panorama's en lekker eten drinken en slapen
    Wat wil je nog meer
    Wij hebben al genoten van de mooie foto's
    Goede reis terug Jullie hebben iets om terug te kijken zeker met 1000 foto's
    oma en opa
  3. Henny:
    7 juni 2017
    Jullie passen je dus goed aan daar..... Een bekeuring :-)
    Tja, je moet alles meemaken van het land waar je bent!

Weer mooie beschrijving van jullie avonturen. En, och, die foto's.... Zo mooi. De telelens heeft zijn diensten wel bewezen. Wat een plaatjes! Ik denk dat het huis straks vol hangt met wilde dieren. Toch wel heel bijzonder dat je ze in het echt en in het wild gezien hebt.
    Gezellige dag nog en een goede vlucht naar het frisse en regenachtige Noorden (maar waar het tot 22:00 u licht is!)
  4. Hasn Lugard:
    7 juni 2017
    Ha Mannen,
    door jullie verhalen is het goed meeleven met de " brothers on tour!"

Hans dat worden veel mooie flessen wijn bij het bekijken van de 1000 en meer foto's.
    Geniet van de laatste dagen en goede vlucht terug.
    Zoals Henny al schrijft. Het is ff goed wisselvallig maar gaat weer de goede kant op.
  5. William:
    8 juni 2017
    Beste "Travel-Boys",
    Wederom een super-story!!
    Jullie moeten (mogelijk serieus) overwegen om het hele reisverhaal in boekvorm uit te gaan geven!!
    Denk dat dit een best-seller in spee is/wordt!!

Maar dan....... einde van de reis inzicht...... aan alles komt helaas een einde!!

Goede reis terug!!

Suc6,
    William
    Ps.: Kan me erg goed vinden in die genoemde overheerlijke bijzondere wijnen tijdens het bezien van al die foto's ;-)..